Monday, September 28, 2009

Kuidas ma BE ja C kategooria lubasid tegin

Kuna paljud inimesed on küsinud, kuidas lihtsalt BE ja/või C kati lube saada, siis otsustasin selle siia kirja panna. Kirjutan peamiselt seisukohast, kuidas seda võimalikult lihtsalt saada. Või siis vähemalt, kuidas aasta tagasi see porno käis.

Kulud:
- Perearst ja 200 krooni. Mõistagi ei küsi keegi, on su tervis pädev 40 tonnist autot juhtima. Peaasi, et papi paberi eest kätte saab.
- Autokool ja kokku ~11 000 krooni mõlema kategooria kursuse eest
- ~2000 krooni autosõidu ja "platsi kasutamise" eest
- ~300 krooni raamatute eest (autokoolist müüdavad oranž liiklustestide raamat ja 200 krooni maksnud veokate raamat)
- ARK-i eksami rahad, mis kokku oli vist kuskil 2500 krooni.
ehk kõik kokku nii 16 000 krooni

Teooria ehk autokool
Pean kohe alguses tunnistama, et teooria osa oli suur pettumus. Seda nii sisu, kui süsteemi mõistes. Kokku tuli kohal käia 7 õhtul. Iga õhtu 2-3 tundi.

Esimesel õhtu
l rääkis autokooli juhataja 2,5 tundi 50 inimesele sissejuhatavat teksti. Tegi nalja, ülbas, muhetses jne. Kasulikku infot ehk 10 minuti jagu. Kusjuures selgus, et autokool on jaganud eri kategooriad erinevate õhtute peale ning iga õhtu käsitletakse siis ühe kategooria teemasid. Olgu ette öeldud, et kes millisel õhtul kohal käis, ei mänginud eriti rolli.
Teisel õhtul räägiti meile liiklusmärkidest ja vuristati veidi liikluseeskirja. Et mis on viimaste aastate jooksul muutunud.
Kolmandal õhtul BE (ja E) osa. Räägiti veidi haagistest, nende kategooriatest ja lahendati teste. Mulle kasulikku infobitti suhteliselt nulli jagu.
Neljanda õhtul oli siis plaanis C spetsiifilised jutud. Olin suht põnevil ja lootsin saada palju tarkusi, sest minu senine kogemus veokatega oli olnud suht nullilähedane. Kui mitte arvestada mõningaid illegaalseid sõite, millest ajalugu vaikib :)
Niisiis seadsin end istuma lootuses tarkusi ammutada. Ja uskuge või mitte, aga meile näidati 2,5 tundi veokate ja nende osade PILTE. P I L T E !!!
Erinevaid tüüpe kabiine, seletati pikalt ja põhjalikult, millise kabiiniga kus sõidetakse - noh, et kui on magamiskohaga bokserkabiin, siis on ikka rohkem pikamaasõidu teema ja kui on ilma magamiskohata, siis selelga ikka pikka sõitu ei ole mõtet sõita. Siis näidati mootorite pilte, käimakottide pilte, isegi satelliittaldriku pilti näidati! Kusjuures kõik pildid olid pärit nii 80 aastate lõpust... Sain ma nüüd siis targemaks??
Viies õhtu oli D-meeste õhtu. Ma ei viitsinud busside pilte vaadata, seetõttu end kohale ei vedanud ja poleks ka pidanud.
Kuuendal õhtul lahendasime kõik koos teste.
Seitsmendal õhtul lahendasime kõik koos teste.
Kaheksandal õhtul oli autokooli eksam.

Praktika ehk sõit
Kes arvab, et ta oskab käruga sõita, arvaku uuesti. Või arvaku kontekstis, kus autoks on pisike sõiduauto ja käruks on lühikese tiisliga maailma kõige väiksem järelhaagis, mida te kohanud olete ning mida mõistagi pole ühestki peeglist näha. Haagisega piirdusime ühe korraga platsil ja teine sõidukord pidi olema juba ARK-i eksam.
C kati õppesõidu auto oli suht ok. Ma jätan tähelepanuta selle, et elemenaarne õpetamise ja suhtlemise oskus oli neil vendadel küll nullilähedane aga kui ma end samale tasemele häälestasin, sain oma sõiduõpetajaga suht hästi läbi. Esimene kord platsil, teisel korral kupatati juba veokaga tänavale. Noh, oli hirmus aga kolmandal korral sõitsin jnuba nagu vana mees :)
Näidati ära kõik kohad, kus ARK-i vanad sigatseda tavatsevad, sõimati vahel lolluste pärast aga vähemalt selle osaga jäin ma rahule. Sest nendest sõidutundidest oli täitsa kasu.
Kuigi viimane sõidukord pidi olema autokooli eksam, pandi linnueksed ilusti kirja öeldes, et oled sooritanud küll ja võid ARK-i sõiduekamile minna.

ARK-i sõidueksam toimus autokooli platsil ja autodega. Ehk said sõita sama autoga, millega õppesõitu tegid. Kuna minul olid nii BE kui C kat korraga, siis piisas mul vaid veokaga boksi tagurdamisest ning mu mõlema kategooria platsisõit oli sellega tehtud. BE vennad pidid nikerdama eelpoolkirjeldatud kooslusega külgboksi ning tagurdama ümber nurga.
Linna eksam oli ka mõttetus. Sõitsin C autoga täpselt 1,5 kilti mööda suurt laia teed ning tegin ühe vasakpöörde. Ning peale seda umbes sama palju BE kooslusega sama "keeruliselt". Ning seaduses kirjas olnud 20+20 minutit sõidukontrolli oli sellega sooritatud.

ARK-i teooria on kahe kategooria korraga tegemisel mõnus kilplus. Loomulikult teed sa eksamit 2 korda. Esimene kord B kati küsimused, kuhu on lisatud 5 C kati küsimust ja teine kord uuesti needsamad B kati küsimused. Eks ikka selleks, et rohkem pappi riigile maksta.

Load saad kätte 2 nädala pärast.


Ja nüüd siis selle posti point, ehk
KUIDAS TEHA VÕIMALIKULT VÄIKESE VAEVAGA KATEGOORIAID JUURDE
?
- rega end autokooli ja käi esimene õhtu kohal. Saad teada autokooli eksami ajad ning sõiduõpetajate kontaktid
- osta testide raamat ning lahenda neid kodus niikaua, kuni sa enam kordagi ei eksi (selleks kulub 2-3 õhtut)
- käi oma sõidutunnid ära. Sellest on muide tõesti ka kasu!
- soorita kooli teooriaeksam
- soorita ARK-i eksamid

Kokkuvõte
Mina sain oma load kätte ja ei taha sellest jamast enam kunagi midagi teada.
See süsteem on ikka totaalselt perses. Alustades autokoolist ja lõpetades ARK-iga. Ma saan aru, et sellise jama taga on kõva lobitöö ning juba vene ajast pärit õlitatult töötav
tsunft. Ainsaks eesmärgiks on papp, mis inimestelt ära võetakse ning tulemuseks pooletoobised liiklejad, kelle kõrval me igapäevaselt liikluses vene ruletti mängime. Aga sitta sest. Vähemalt võin nüüd sõita millega tahan ja keegi ei kobise.

No comments:

Post a Comment